SHIMANO představuje nové elektronické komponenty Shimano XTR M9200 Di2 s rychlým a přesným řazením, odolnou konstrukcí a vylepšeným brzdovým systémem!
Konečně je to tady! Ano, nová elektronická sada pro horská kola od Shimana je konečně na cyklistickém trhu pro všechny, již několik dnů. Napříč internetem a sociálními sítěmi se toho o ní odprezentovalo skutečně hodně. Aby ne, dlouho se na ní čekalo a vypadá skvěle a zdá se že i stejně dobře funguje.
Díky naší příležitosti být součástí dalšího kola světového poháru horských kol, tentokrát v rakouském Leogangu jsme si jí osobně osahali a nechali do detailu vysvětlit těmi nejpovolanějšími. Zároveň zde nové XTR Di2 prověřili opravdu drsné podmínky, které na trati panovaly v podobě bláta a deště. A obstála na výbornou!
Světová šampionka Puck Pieterse startující právě na nové sadě Shimano XTR Di2 nenechala nikoho na pochybách jak v shortracku tak klasickém crosscountry a dovezla „nejlepší bikové Shimano všech dob“ do cíle vždy jako první. Právě její kolo jsme měli k dispozici detailně nastudovat…reálné fotky dole pod článkem v galerii.
Základní charakteristika nového Shimana XTR pod označením M9200 Di2 zní asi takto…
Novinka spojuje precizní elektronické řazení, přepracovanou ergonomii a vylepšený brzdový výkon. Funguje na plně bezdrátové platformě podobně jako konkurenční Sram, je logicky postavená na 1x12 převodech stejně jako konkurence, ovšem není určená pro UDH zadní patku, ale klasické uchycení, tak jak ho známe u všech dalších stávajících sad. Samotnou přehazovačku pohání vlastní vyjímatelná dobíjecí baterie, řadící páčku pak 2 placaté baterie typu CR1632. Tudíž žádné kabely v rámu (jako je tomu pořád částečně u silničních sad Shimano), jednoduché dobíjení a skvělá odolnost i vodotěsnost. To je asi to nejdůležitější co uživatele bude zajímat, ale tím to nekončí. Jednotlivé komponenty popisujeme níže.
Přehazovačka
Bezdrátová přehazovačka RD-M9250 využívá novou technologii Shimano Shadow ES, která dává přehazovačce klínovitý tvar bez zbytečných hran, takže se lépe vyhýbá kontaktu s kameny nebo kořeny. Současně s tím jde i nový tvarový design přehazovačky, který její tělo maximálně posouvá pod kazetu směrem ke kolu, aby tolik nevyčnívala do strany. Když už dojde k nárazu, automatická funkce nejprve odkloní vodítko, aby snížila riziko poškození, ale okamžitě poté pak zase vodítko vrátí zpět do původní polohy.
K tomu přidejte robustní konstrukci s odolnými čepy paralelogramu a baterii skrytou přímo v těle přehazovačky, aby byla chráněna před případným poškozením nebo ztrátou. Pro ebiky je pak, jak již bylo řečeno, připravena varianta přehazovačky RD-M9260, která je napájena z hlavní baterie ebiku a může tak přinášet známé technologie Free Shift a Auto Shift – tedy možnost přeřazení i během volnoběhu nebo automatické řazení podle kadence a síly šlapání, které mají ve své výbavě jak pohony Shimano, tak Bosch.
K dispozici je tato přehazovačka ve dvou variantách délky vodítka – delší SGS pro kazetu 10–51 z. a kratší GS pro kazetu 9–45 z. Zajímavou doplňkovou informací je pak to, že je tato přehazovačka připravena pro komunikaci s GRX Di2 pákami.
Řadící páčka
Významné změny přináší i samotné ovládání řazení. Nová páčka SW-M9250R je postavena na systému Shimano Rapid ES, který navazuje na mechanické páčky Di2 a zachovává jejich typickou hmatovou odezvu, ale nově ve zcela bezdrátovém provedení.
Páčka nabízí několik režimů řazení, včetně vícenásobného přeřazení nebo možnosti přizpůsobit funkce jednotlivých tlačítek prostřednictvím aplikace. Na těle páčky je nově třetí programovatelné tlačítko, které lze využít například k ovládání cyklopočítače nebo aktivaci automatických funkcí.
Kromě elektronických funkcí je pak tato páčka přizpůsobitelná rovněž ergonomicky. Obě tlačítka jsou ergonomicky polohovatelná ve dvou osách, podle vašich preferencí. Samotná páčka je pak napájena 2xbatrií typu CR1632 a je kompatibilní jak s I-SPEC EV uchycením, tak s klasickou objímkou.
Kazety a kompatibilita
XTR kazeta CS-M9200 je nabízena ve dvou variantách – lehčí s rozsahem 9–45 zubů pro závodní XC a univerzálnější s klasickým rozsahem 10–51 zubů pro technicky náročnější jízdu. Obě kazety využívají dvanáctirychlostní systém Hyperglide+ a jsou plně kompatibilní se stávajícími Shimano ořechy Micro Spline.
Shimano zde poukazuje na to, že díky použití nejmenšího 9z. pastorku oproti klasikému 10z. a kratšímu vodítku přehazovačky vzniká prostor také pro využití menšího předního převodníku, při zachování obdobně těžkého napřevodování, a současně tím dochází ke zvětšení světlé výšky, díky čemuž se minimalizuje případný kontakt s terénními překážkami, které by mohly poškodit přehazovačku.
Díky využití Micro Spline technologie zde tedy pokračuje plná kompatibilita i se stávajícími Shimano dvanáctipastorkovými kazetami Deore/SLX/XT. Samotná kazeta se pak skládá, obdobně jako stávající XTR kazety, ze třech různých typů pastorků, lišících se použitým materiálem. Nejmenší pastorky jsou ocelové, střední část pastorků je z titanu a trojice největších pastorků je pak vyrobena z hliníku.
Kliky zůstávají hliníkové
O přenos síly mezi jezdcem a kolem se starají nové duté XTR kliky vybavené technologií Hollowtech II, které ovšem přicházejí ve dvou různých verzích: lehká XC varianta M9200 disponuje užším Q-faktorem 168 mm a celkově odlehčeným designem včetně osy, zatímco odolnější trail/enduro verze klik M9220 s širším Q-faktorem 176 mm přináší celkově pevnější a odolnější konstrukci.
Obě verze mají přitom logicky jednotnou řetězovou linku 55 mm a nabízejí výběr z různých délek, od 160 do 175 mm.
Brzdy nově více způsoby
Velkou pozornost si zaslouží nové brzdy. Shimano u sady XTR M9200 nabízí tři různé specifikace, které se významně liší podle stylu jízdy, resp. jejich použití.
Nové brzdové páky využívají novou ergonomii Ergo Flow, která přizpůsobuje tvar i pohyb páky přirozenému pohybu prstu. Brzdy nově dostávají místo současných keramických resin pístky, pro které je nutné použít nový nízkoviskózní olej, který bude mít schopnost fungovat v rámci různých provozních teplot a současně také mazat jednotlivé pístky.
Trailová verze BL-M9220 má přepracovanou křivku Servo Wave. Čtyřpístkové třmeny BR-M9220 navíc přinášejí vyšší tuhost, účinné chlazení a jemnější modulaci brzdného účinku. Na první pohled jde navíc i o jinou geometrii a vzhled brzdových pák, které jsou kompatibilní s plně integrovanou kabeláží, kvůli které jsou brzdové hadice vyvedeny do bezprostřední blízkosti řídítek.
XC varianta BL-M9200 pak kombinuje karbonovou páku, magnéziové hlavní tělo a dvoupístkové třmeny s maximálním důrazem na nízkou hmotnost. Tvarově se přitom brzdové páky nejlehčí XC varianty v podstatě neliší od stávající generace nejlehčích XTR brzd.
Důležité je zmínit, že díky novému designu je zde použit také nový tvar brzdových destiček, které tak nejsou kompatibilní se stávajícími brzdovými destičkami.
Sada obsahuje i nová zapletená kola Shimano XTR moderního pojetí s vnitřní šířkou karbonového ráfku 30 mm a nové i lehce přepracované SPD pedály.
Podtrženo-shrnuto, Shimano XTR M9200 Di2 představuje technologický vrchol současného MTB vybavení, které je Shimano schopno nabídnout. Jedná se o nejuniverzálnější a nejmodernější sadu XTR všech dob – připravenou na vše od závodních XC tratí po nekompromisní horské traily.
Ani my nejsme pozadu a nabízíme Vám jí také ať už samostatně jako možný upgrade vašeho stávajícího biku původně na mechanickém řazení – Shimano XTR upgrade kit M9250 I-Spec EV a dokonce už i v rámci nových modelů některých horských kol Trek.
Na nové sadě Shimano XTR Di2 jsou již dostupné nové modely horských kol Trek Supercaliber, které najdete v naší nabídce – nové modely Trek Supercaliber zde.